چه کسی نقش مهمی در صنعت شیرینی در ایران داشته است

شیرینی جات جزء پر طرفدارترین خوراکی ها در بین مردم جهان است. خیلی از افراد شیرینی پزی را علاوه بر حرفه و شغل یک هنر می دانند.تنها از روی ظاهر شیرینی نمی توان پی به باطنش برد باید آن را در دهان گذشت و طعم و مزه آن را زیر دندان چشید. با اینکه پزشکان زیاد در مورد مضرات این خوراکی شیرین گفته اند ولی دل کندن از آن به راحتی میسر نیست. در این مقاله قصد داریم تا به شما بگوییم چه کسی نقش مهمی در تولید شیرنی در ایران داشته است.

از زمان های بسیار دور تولید قند و نبات در کشور ما وجود داشته ولی این صنعت به خوبی انجام نمی شده است و قندهایی که در داخل ایران تولید می کردند طعم و بوی دلنشین نداشته است و به جای آن قند های روسی همراه با چای استفاده می کردند و کارخانه های قند نمی توانستند سودی از تولیدات خود داشته باشند. در زمان ناصر الدین شاه روند تولید شکر و قند تغییر کرد و کم کم قندهای روسی و بلژیکی جایگاه خود را از دست داد.

کم کم مردم دست به ابداعاتی زدند و از ترکیب آرد و شکر خوراکی های خوشمزه ی شیرینی تولید کردند که برای مردم بسیار دلنشین بود. در ابتدا مردم ایران تنها چند قلم شیرینی را بیشتر نمی پسندیدند, مسقطی، راحت الحلقوم، نان برنجی، نخودچی، بادامی و شرینی مربایی طرفداران بیشتری داشت. با گذشت زمان و تلفیق مواد گوناگون به شیرینی های ابتدایی سلایق مردم نیز تغییر کرد. با توجه به رونق این صنعت تنوع محصولات بیشتر شد به طوری که هر شهر برای خود شیرینی مخصوصی داشت و تنها در آن شهر تولید می شد از جمله می توان به سوهان قم که تنها در شهر قم این پخت می شد اشاره کرد. البته با پیشرفت تکنولوژی نه تنها این شیرینی در قم بلکه در شهر های دیگر نیز با بهترین کیفیت تولید می شود و به مصرف کننده عرضه می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *