با سوهان این شیرینی خوشمزه بیشتر آشنا شویم

با سوهان این شیرینی خوشمزه بیشتر آشنا شویم

مردم ایران علاقه زیادی به مصرف شیرینی دارند و همین مسئله باعث شده که اکثر شهر ها و استان ها شیرینی سنتی و خاصی داشته باشند. سوهان قم نیز شیرینی مخصوص این شهر است.

شاید تا چند دهه اخیر این شیرینی انحصارا مخصوص این شهر بود ولی امروزه به دلیل پیشرفت تکنولوژی در بیشتر شهر های ایران سوهان  و فرآورده های آن  تولید می شود که در بعضی شهر ها حتی کیفیت و مرغوبت آن بیشتراز شهر قم هم باشد.

تاریخچه تولید سوهان

سوهان یکی از محبوب ترین شیرینی های سنتی کشور مات است که در کارگاه های کوچک و بزرگ به صورت سنتی تولید و بسته بندی می شود. این شیرینی لذیذ اولین بار در دوران قاجاریه ( مصادف با دوران پادشاهی احمد شاه ) تولید شد.

در سال 1289 هجری شمسی تصمیم گرفته شد صحن عقیق بارگاه حضرت معصومه (س) بازگشایی گردد و تمام بزرگان شهر قم و دیگر شهر ها در این مراسم حضور پیدا کنند. در این مراسم از پادشاه وقت نیز دعوت کردند تا مراسم با شکوه هر چه تمام تر برگزار شود.

در آن دوران زمانی که شاه در مراسمی حضور پیدا می کرد بار عرض ادب و احترام هدایایی به نمایندگاه و خود شاه تقدیم می کردند . این هدایا بیشتر صنایع دستی همان شهر بود. در آن مراسم شخصی بزرگ به نام محمد علی عطار شیرینی که ترکیبی از سمنو و شکر بود به نماینده شاه تقدیم کرد که ایشان بعد از صرف شام میل کنند. این شیرینی خوشمزه بسیار مورد استقبال ایشان قرار گرفت.

از ایشان نقل شده که فرمونده این شیرینی خوشمزه مانند سوهانی به من کمک کرد تا غذایم هضم شود. همین مسئله باعث شد که نام این خوراکی را سوهان نام گذاشتند و چون اولین بار در شهر قم تولید شده بود سوغات این شهر نام گرفت. در ابتدای تولید این شیرینی بیشتر برای شاه، بزرگان و اشراف زادگان تولید می شد ولی بعد از گذشت سالیان مردم عادی نیز توانستند آن را تهیه کنند.

ویژگی های سوهان

سوهانی مرغوب است که از مواد اولیه با کیفیت تهیه شده باشد و زمانی که آماده شد سفت نباشد و به راحتی توسط دست جدا شود.

مواد اولیه سوهان

به دلیل تنوع در تولید سوهان مواد اولیه متنوعی در تولید این شیرینی استفاده می شود ولی می توان ترکیبات کلی و پر استفاده آن را به صورت زیر نام برد: آرد

  •  جوانه گندم

  •  روغن ( حیوانی و گیاهی )
  •  شکر
  •  زعفران
  •  زرده ي تخم مرغ
  •  هل و پسته

خواص جوانه گندم

جوانه گندم دارای مواد مغذی ضروری, منبع خوبی از منیزیم ، روی ، اسید فولیک ، پتاسیم، فسفر، انواع ویتامین ها و مواد معدنی است.

خواص زرده تخم مرغ

تخم مرغ دارای ارزش غذایی بسیاری است و سرشلر از مواد مغذی و کلسیم می باشد.

خواص آرد

آرد دارای انواع مختلف است هر چه رنگ آن روشن تر شود مواد مغذی آن نیز کمتر می شود. معمولا آردی که در سوهان استفاده می شود آرد گندم است. آردی که از گندم به دست می آید تمام خواص گندم را دارد. آرد گندم سرشار از ویتامین B است و برای بدن بسیار مفید است.

خواص زعفران

زعفران به شما کمک م یکند تا دستگاه گوارشی سالمی داشته باشید, درد را درمان می کند برای قلب نیز مفید است.

سعی کردیم به صورت بسیار کوتاه شما را با خواص مواد به کار رفته در سوهان آشنا کنیم. حتما این نکته را به خاطر داشته باشید که بعد از مصرف سوهان دندان های خود را حتما مسواک بزنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *